Gemeente
Amersfoort Vragen 2007, nummer 140 DOCS.nr.2618985 __________________________________________________________________________________ VRAGEN van het raadslid Gerard van Vliet en Hans van Wegen (BPA) inzake onderhandse verkoop Muurhuizen 9 en Nieuwstraat 10-12 gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (SOB, nr. 2600734; ontvangen d.d. 28 november 2007). ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 8 januari 2008) __________________________________________________________________________________ Inleiding: Op 4 juli 2007 heeft het college de panden Muurhuizen
9 ( Eurocamp ) en Nieuwstraat 10-12 ( de Golfbreker ) onderhands verkocht aan
de NV Stadsherstel. Besluitenlijst College 4 juli 2007 VERKOOP MUURHUIZEN 9 EN NIEUWSTRAAT 10-12 AAN NV STADSHERSTEL (VERKOOP NRS. 694 EN 693) -Te verkopen aan NV Amersfoortse Maatschappij tot
Stadsherstel II: 1) het pand met ondergrond en verder toebehoren aan de
Muurhuizen 9 te Amersfoort, kadastraal bekend gemeente Amersfoort, sectie E nr.
1870 groot koopsom van EUR 825.000,- k.k. en onder de voorwaarden
zoals vermeld in de bijgaande koopovereenkomst; ( Eurocamp ) 2) het pand met ondergrond en verder toebehoren aan de
Nieuwstraat 10-12 te Amersfoort, kadastraal bekend gemeente Amersfoort,
sectie E nummer 8249, groot 395 m2, voor de koopsom van EUR 175.000,- k.k en onder de
voorwaarden zoals vermeld in de bijgaande koopovereenkomst; ( Golfbreker ) -Te vestigen ten behoeve van het verkochte bij 1) en
ten laste van gemeentelijk eigendom de erfdienstbaarheid van overbouw/ inankering
tot het hebben van een brug om te voet te komen en te gaan vanaf de openbare weg
naar het verkochte, een en ander zoals nader omschreven in de koopovereenkomst. ( Eurocamp ) Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende
vragen. Vraag 1: Is het college van bovenstaande feiten op de hoogte. Antwoord 1: Ja, de verkoop is door de sector SOB met een regulier voorstel aan ons college voorgelegd. Vraag 2: Veel burgers waren ook geďnteresseerd in deze panden en waren bereid veel meer te betalen dan deze relatief zeer lage bedragen. Waarom heeft het college dan toch gekozen voor onderhandse verkoop tegen deze prijzen? Antwoord 2: De verkoop van deze panden heeft plaatsgevonden overeenkomstig onze interne beleidslijn, op grond waarvan bijzondere monumentale en/of beeldbepalende panden in de binnenstad in principe eerst aan de NV Stadsherstel worden aangeboden. Met verkoop aan Stadsherstel is een passend gebruik en het behoud van de panden gewaarborgd. Deze beleidslijn is een voortvloeisel van de grootschalige vestiging van gemeentelijke voorkeursrechten rond 1990. Die voorkeursrechten werden gevestigd ten behoeve van de uitvoering van verschillende stadsvernieuwingsplannen waaronder het stadsvernieuwingsplan Kern. Als op grond van een voorkeursrecht een pand werd aangeboden, werd tevens bij de NV Stadsherstel geďnformeerd of zij geďnteresseerd waren in het pand. Zo ja, dan werd het pand aangekocht en doorverkocht aan NV Stadsherstel. Deze lijn leidde tot een constructieve samenwerking en is om die reden voortgezet met betrekking tot bijzondere gemeentelijke monumentale en/of beeldbepalende panden die de gemeente in bezit heeft en wenst te verkopen. Deze interne beleidslijn wordt onderschreven door de afdeling Monumentenzorg. De panden zijn voorafgaand aan de verkoop door een externe taxateur getaxeerd. Bij de taxatie en de gerealiseerde verkoopprijzen van de onderhavige objecten is rekening gehouden met de huurprijzen en de voorwaarden waaronder de beide panden zijn verhuurd. Overigens waren bij de behandelende afdeling Grondzaken
geen in deze objecten geďnteresseerde burgers bekend. Waren die er wel geweest,
dan was toch op basis van het beleid eerst gesproken met de NV Stadsherstel. Vraag 3: Op basis van welke beleidslijn hebben zowel destijds aankoop als thans verkoop plaatsgevonden? Antwoord 3: Beide panden zijn reeds tientallen jaren eigendom van de gemeente. Gelet op het tijdsverloop is de reden van aankoop niet meer te achterhalen. Voor de beleidslijn inzake de verkoop verwijzen wij u naar het vermelde daarover bij antwoord 2. De verkoop vloeit voort uit onze nota ‘permanent beheer van private gemeente-eigendommen op orde’, waarvan de financiële consequenties meegenomen zijn in de kadernota 2006. De lijn van de nota is om die eigendommen af te stoten waarbij de gemeente geen directe belangen (meer) heeft. De opbrengsten van deze verkopen worden gebruikt voor de instandhouding van de overige monumentale objecten die de gemeente in eigendom wil/moet behouden. Vraag 4: Welke panden heeft de gemeente Amersfoort momenteel nog meer in zijn bezit? Antwoord 4: Zie bijlage1. Vraag 5: Welke zijn daarbij strategisch van belang en welke zijn ‘enkel’ aangekocht om door te verkopen aan derden, zoals Stadsherstel? Antwoord 5: De panden hebben geen strategisch belang en geen van deze panden is alleen aangekocht om aan derden door te verkopen. De panden worden alleen verkocht als de gemeente geen belang meer heeft bij de eigendom. Vraag 6: Onder welke voorwaarden heeft de verkoop aan Stadsherstel plaatsgevonden? Antwoord 6: Zie bijlage 2. Vraag 7: Tegen welke aankoopprijzen heeft de aankoop van deze panden en wanneer plaatsgevonden? Antwoord 7: Muurhuizen 9 is door de gemeente om niet (de reden daarvan is onbekend) in eigendom verkregen in december 1968. Nieuwstraat 10-12 (aangekocht in een groter geheel) is in
augustus Vraag 8: Bestaat de intentie van het College om tot andere aankopen over te gaan, vergelijkbaar met de twee geciteerde? Antwoord 8: Nee. Af en toe krijgt de gemeente in het kader van de Wet voorkeursrecht gemeenten een pand in de binnenstad aangeboden. Wanneer dit pand in slechte staat verkeert (en daardoor een ‘rotte kies’in het straatbeeld ) treedt de gemeente met Stadsherstel in overleg en wordt de lijn gevolgd zoals bij antwoord 2 is aangegeven. Vraag 9: Bestaat de intentie van het College om tot andere verkopen over te gaan, vergelijkbaar met de twee geciteerde? Antwoord 9: Op de lijst van te verkopen objecten staan nog meerdere monumenten. Deze zullen in principe- als het om bijzondere en/of beeldbepalende monumenten gaat- eerst aan Stadsherstel worden aangeboden. Standaard wordt, voordat het aanbod uitgaat, het pand door een extern taxateur getaxeerd. Wanneer Stadsherstel geen belangstelling heeft of de verkoop niet rond komt, worden deze panden op de vrije markt te koop aangeboden. | ||